معرفی انواع تیرچه و کاربرد آنها

آشنایی با انواع تیرچه ، مسئله ای مهم و پر اهمیت برای فعالان صنعت ساختمان به حساب می آید . چرا که امروزه خیلی از افراد با مدل های مختلف این محصول آشنایی نداشته و نمی دانند که کدام مدل از انواع تیرچه بازدهی خوبی را برای آنها به همراه دارد. بی شک توجه به اطلاعات ارائه شده در معرفی انواع تیرچه به شما کمک می کند تا برای پروژه خود بهترین را انتخاب کنید. امروزه مدل های بسیار زیادی از انواع تیرچه در بازار موجود می باشد. از جمله رایج ترین آنها می توان به تیرچه بلوک سفالی، تیرچه بتنی پیش تنیده و تیرچه سفالی اشاره کرد. امروز ما قصد داریم تا به معرفی انواع تیرچه بپردازیم . پس با ما همراه باشید .

معرفی تیرچه های کرومیت

اولین محصولی که در معرفی انواع تیرچه قصد داریم تا به آن بپردازیم، تیرچه های کرومیت هستند. یک تیرچه کرومیت به صورت کلی از سه قسمت اصلی یعنی بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت ها یک سری کاربرد های خاص نیز دارند. بال فوقانی با استفاده از ناودانی یا تسمه های خاص طراحی می گردد. این محصول می تواند در یک پوشش بتنی قرار گیرد و سپس در پروژه نصب شود. جالب است بدانید که این قطعه اهمیت زیادی داشته و بدون آن امنیت تیرچه کرومیت کاهش پیدا می کند.

اعضای قطری که به عنوان قسمت های میانی تیرچه کرومیت شناخته شده اند هم محصولات پر اهمیت و با ارزشی به حساب می آیند. این محصولات با استفاده از میلگرد طراحی می شوند. آنها می توانند فشار ایستایی کلی تیرچه را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. جالب است بدانید که یک تیرچه کرومیت می تواند بار مرده سقف را نیز تحمل کند. پس به کار گیری میلگرد های قوی و مناسب در طراحی آن اهمیت زیادی می تواند داشته باشد.

بیشتر بخوانید :  سوالات متداول پیرامون قیمت طراحی،ساخت و اجرای تیرچه پیش تنیده

بال تحتانی آخرین قسمتی است که ما قصد بررسی آن را داریم. بال های تحتانی به عنوان اولین قسمت یک تیرچه کرومیت شناخته می شوند. آنها با استفاده از ورق های برش خورده طراحی شده اند. لازم به ذکر است که آنها می توانند بار با وزن کم را تحمل کنند. این مدل از تیرچه قیمت معقولانه ای داشته و به عنوان پر کاربرد ترین مدل تیرچه شناخته شده است.

 

معرفی انواع تیرچه بتنی پیش تنیده

دومین محصولی که در معرفی انواع تیرچه ما قصد داریم تا به آن بپردازیم، تیرچه های بتنی پیش تنیده هستند. تیرچه های بتنی پیش تنیده معمولا با درصد فشار خیلی زیاد طراحی می شوند. آنها نوعی محصولات پیش ساخته به حساب می آیند که استفاده از آنها می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. از آنجایی که در طراحی این محصول از قطعات و مواد اولیه معمولی استفاده می شود، هزینه نهایی که شما باید برای آنها پرداخت کنید کاهش پیدا می کند. معمولا تیرچه های بتنی پیش تنیده می توانند حجم بتن ریزی یک سازه را تا حد بسیار زیاد و قابل توجهی کاهش دهند.

جالب است بدانید که با استفاده از این محصول، شما می توانید سقف هایی با دهانه بلند را پیاده سازی کنید. لازم به ذکر است که این تیرچه ها کیفیت خوبی داشته و می توانند مقاومت خوبی از خود در برابر آسیب ها و مشکلات مختلف نشان دهند. یک تیرچه بتنی پیش تنیده در مقایسه با دیگر مدل های تیرچه دارای برتری از نظر اقتصادی و مالی می باشد. پس اگر شما بودجه محدودی دارید، می توانید این مدل از انواع تیرچه را مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید :  آشنایی با خاموت : انواع و کاربردهای خاموت چیست

 

معرفی تیرچه سفالی

آخرین محصولی که ما قصد بررسی آن را داریم، تیرچه های سفالی هستند. این محصول با تیرچه های خر پا درصد شباهت زیادی دارد. به صورت کلی یک تیرچه سفالی از قطعاتی همچون میلگرد های کمکی، میلگرد های کششی، بتن پاشنه تیرچه، میلگرد های بالایی و میلگرد های عرضی تشکیل شده است. این قطعات به این محصول کمک کرده اند تا ساختمان نسبتا مستحکمی داشته باشد. شما می توانید این مدل از انواع تیرچه را در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار دهید. مثلا، تیرچه های سفالی می توانند در یک پروژه که به سقف تیرچه ای بلوکی نیاز دارد، نقش تیر های فرعی را بازی کنند. با اینکه آنها نقش اصلی در این زمینه ندارند ولی استفاده از آنها بر روی مقاومت پروژه تاثیرات زیادی می گذارد. البته که این مدل از انواع تیرچه در حال حاضر منسوخ شده است.