ساختار و مکانیزم تیرچه پیش فشرده ، تعریف مزایا و معایب

ساختار و مکانیزم تیرچه و بتن پیش فشرده

بتن‌ ریزی در قسمت‌های مختلف ساختمان جزو مهم‌ ترین بخش‌های ساخت و ساز است . با خرید تیرچه پیش فشرده می‌توان هم از مقاوت بالای این محصول و در نتیجه افزایش مقاومت سازه اطمینان حاصل نمود و امر بتن‌ ریزی را تسریع و در مدت زمان کمتری انجام دهیم . البته ایجاد سرعت عمل در کارها تنها مزیت تیرچه پیش فشرده نیست . تیرچه بتنی پیش فشرده ساختار خاص و به طبع آن مزایای فراوانی دارد .

چرا به تیرچه پیش فشرده نیاز داریم ؟

با بررسی ویژگی‌ های اصلی بتن می‌توان نقش تیرچه پیش فشرده را بهتر درک کرد . افرادی که در زمینه ساختمان‌ سازی فعالیت دارند می‌ دانند که :

” بتن در معرض فشار خوب عمل می‌کند اما در برابر کشش بسیار ضعیف است . “

بتن مخلوطی از سیمان ، آب و سنگدانه‌ های ریز و درشت است . امروزه در تمامی پروژه‌ های ساختمان‌ سازی از بتن استفاده می‌شود . همانطور که گفته شد این مخلوط سیمانی در برابر کشش بسیار ضعیف است . بسیاری از سازه‌های بتنی پس از بارگذاری خارجی در قسمت پایینی آن دچار کشش و در نهایت شکسته می‌شوند .

مهندسان در راستای رفع ضعف بتن استفاده از تیرچه‌ های فولادی را پیشنهاد کرده‌اند . تلفیق بتن و تیرچه هم می‌تواند در محل رخ دهد و هم می‌تواند به صورت پیش تنیده و به صورت آماده تهیه شود . البته باید بدانید که ساختار بتن پیش تنیده با ساختار بتن‌ ریزی‌ هایی که در محل صورت می‌گیرد، متفاوت است .

در تیرچه پیش فشرده میله های فولادی در قسمت پایینی آن قرار می‌گیرند . قرارگیری صحیح میله‌ های فولادی در جهت جلوگیری از شکستگی بتن و افزایش مقاومت کششی آن بسیار مهم است .

بیشتر بخوانید :  آشنایی و تعریف پیش تنیده و پس تنیده

تیرچه پیش فشرده در ساخت سازه‌ هایی مانند پل بسیار مهم است. پل‌ها جزو سازه‌هایی هستند که هر روز بار زیادی را متحمل می‌شوند . چنانچه ساختار بتنی پل از مقاومت کششی مطلوبی برخوردار نباشد ، پس از گذشت مدتی با یک پل واژگون شده سروکار خواهیم داشت. البته تنها کاربرد تیرچه بتنی پیش فشرده به این مورد ختم نمی‌شود. تیرچه بتنی پیش فشرده در اکثر سازه‌های ساختمانی قابل کاربرد است . برای آنکه بتوان این محصول را با قیمت مناسبی تهیه کرد، بهتر است آن را به طور مستقیم از تولید کننده تیرچه بتنی پیش فشرده خریداری کنید .

مکانیزم تیرچه‌های پیش فشرده و بتن پیش‌تنیده

در تهیه تیرچه پیش فشرده از سیم های فولادی با مقاومت کششی بالا استفاده می شود . در مسیر ساخت تیرچه پیش فشرده ، سیم های فولادی را در قسمت میانی-پایینی تیرچه های بتنی قرار می دهند . نحوه قرارگیری سیم های فولادی در تیرچه های بتنی اهمیت بالایی دارد . این سیم ها باید به نحوی در تیرچه های بتنی قرار داده شوند که تنش‌ های کششی را به تنش‌های فشاری تبدیل کنند . به همین منظور :

سیم‌ های فولادی را به صورت بشقابی شکل در داخل تیرچه‌های بتنی قرار می‌ دهند . سپس سیم‌ها را کشیده و آنها را به کمک پیچ و مهره‌ های مخصوص مهر و موم می‌کنند . سپس آنها رها می‌شوند . حالا سیم‌ های فولادی کشیده در داخل بتن می‌خواهند طول اولیه خود را به دست آورند . پس از بارگذاری، سیم‌های فولادی به حالت اولیه خود بازمی‌گردند .

پس از بارگذاری ، دو نوع نیرو در تیرچه پیش فشرده وجود دارد :

  • نیروی پیش‌تنیدگی داخلی
  • نیروهای خارجی (بار مرده ، بار زنده و غیره)
بیشتر بخوانید :  آشنایی با خاموت : انواع و کاربردهای خاموت چیست

هر کدام از نیروها نیروی دیگری را خنثی می‌کند . در نتیجه هیچ نوع فشار کششی به بتن وارد نمی‌شود . همانطور که مشخص است علم ساختمان‌سازی و معماری به صورت غیر قابل انکاری با علم فیزیک و ریاضی در ارتباط است . علمی که با اعداد و ارقام در ارتباط باشد، هیچوقت خطا نمی‌کند .

متریال‌های سازنده تیرچه بتنی پیش فشرده

به گفته انجمن رسمی بزرگراه ها و حمل نقل ایالتی آمریکا (American Association of State Highway and Transportation Officials یا به اختصار AASHTO) ، برای تهیه تیرچه پیش فشرده باید از سیم‌‍های فولادی با مقاومت کششی بالا استفاده شود . البته در مواردی می‌توان سیم فولادی را با سیم‌های آلیاژی مقاوم جایگزین کرد . چنانچه در تهیه تیرچه پیش فشرده از سیم‌های آلیاژی استفاده می‌شود ، باید تاییدیه طراح را اخذ کرد . در ساخت تیرچه پیش فشرده توجه به مقاومت بتن نیز در دستور کار قرار دارد . در تهیه این محصول باید از بتن با مقاومت استوانه‌ای حداقل ۵۰۰۰ پوند بر اینچ مربع در ۲۸ روز استفاده شود . عدم توجه به استانداردهای ساخت تیرچه پیش فشرده، خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورد .

چنانچه در خرید تیرچه پیش فشرده دقت بالایی به خرج دهید ، می‌ توانید از مزایای آن که شامل ماندگاری بالا ، عدم شکستگی و تحمل بار بالا است ، بهره مند شوید . خرید تیرچه پیش فشرده و بررسی بهترین آنها را از همین حالا در تیرچه تهران شروع کنید .