قطعات بتنی پیش فشرده چیست و چه کاربردی دارد ؟

بتن ، به عنوان یک نوع مصالح سازه ای ، برخلاف کیفیت عالی که دارد ، دارای نقاط ضعفی نیز می باشد که در مقاله چگونه بتن با کیفیت ساخته، بتن ریزی و عمل آوری می شود هم به آن پرداخته بودیم ، یکی از این نقاط ضعف این است که بتن در برابر تنش هیچ قدرتی ندارد. بتن در برابر فشار مقاومت زیادی از خود نشان می دهد، اما دربرابر کشش چندان مقاوم نیست . در نتیجه ، می توان با اعمال فشار به بتن، کشش ایجاد شده در آن را کاهش داده و مقاومت آن را زیاد کرد.

بتن، قابلیت تحمل مقادیر زیادی از تنش فشاری را دارد، اما به راحتی تسلیم می شود. یکی دیگر از نقاط ضعف بتن، ترد بودن آن است. ترکیب این دو نقطه ضعف، باعث ایجاد شکاف های عظیم در بتن می شود. بتن در برابر نیروهای کششی آنقدر قوی نیست، بنابراین از آرماتورها برای مقابله با این ضعف های طبیعی استفاده می شود. هر نوع آرماتور برای مقابله با نوع خاصی از تنش طراحی شده و پیش تنیدگی بتن، آن را به ویژه در برابر نیروهای کششی مقاوم می کند.

یکی از راههای افزایش استحکام، پیش تنیدگی است . در بتن پیش تنیده ، یک تنش ثابت و دائمی در بتن ایجاد می کنند تا در اثر تنش ایجاد شده، تنش های حاصل از بارها در بتن خنثی شود. این روش، حدود ۵۰ سال است که برای افزایش تقویت بتن به کار می رود. مقدار این تنش ایجاد شده، متناسب با قطعه بتنی، متفاوت خواهد بود. در نتیجه ی این پیش تنیدگی، مقاومت بتن در برابر بارهای وارده افزایش می یابد. در بتن پیش تنیده، تنش های کششی محدود شده و ترک هایی که در اثر بارهای وارده و لنگر خمشی در بتن ایجاد می شوند، به طور محسوسی کاهش می یابند .

بیشتر بخوانید :  افزودنی های بتن (نگارش ۱۴۰۳)

استفاده از بتن پیش تنیده برای هر پروژه تجاری ضروری نیست، اما می تواند به شما در ایجاد سازه هایی که فکر نمی کردید با بتن امکان پذیر باشد، کمک کند .

مزایای این نوع بتن

یکی از مزایای بتن پیش تنیده این است که ترک های دائمی ندارد. همین ویژگی، دوام سازه بتنی پیش تنیده را نسبت به بتن معمولی و بتن آرمه بیشتر می کند. نداشتن ترک دائمی، بیشتر در محیط هایی که با گاز و آب در تماس هستند، مانند تانکرهای آب، اهمیت پیدا می کند.

علاوه بر این ، پیش تنیدگی در بتن ، باعث وزن کمتر آن می شود. همچنین، قابلیت انعطاف پذیری و اقتصادی بودن سازه، از دیگر مزایای بتن پیش تنیده می باشند. از دیگر مزایای بتن پیش تنیده می توان به نداشتن خیز به سمت پایین اشاره کرد. قبل از وارد شدن بارهای اصلی به سازه، نیروهای پیش تنیدگی در تیر، باعث ایجاد خیز به سمت بالا می شوند. همین خیز به سمت بالا، شدت خیز به سمت پایین را در تیر کاهش می دهد.

سازه هایی که از جنس بتن پیش تنیده هستند، به شدت تحت بارگذاری نیروی پیش تنیدگی قرار می گیرند. به این ترتیب، بتن و فولاد، تنش های زیادی را تحمل کرده و به نوعی سازه تست می شود. بنابراین، بتن پیش تنیده، قبل از بارگذاری اصلی تست می شود و از نظر مقاومت کاملا مطمئن است.

 

قطعات بتنی پیش تنیده چه کاربری دارند ؟

از قطعات بتنی پیش تنیده ، اغلب در سازه هایی که تحت تاثیر خمش هستند ، استفاده می شود. به طور مثال، در تیرها، ستون ها و دیوارهای حائل از قطعات بتنی پیش تنیده مانند قطعات پیش تنیده مجوف هالوکور به علت دوام بالا ، استفاده می شود . البته استفاده از بتن های پیش تنیده تنها منحصر به سازه های تحت خمش نمی شود. از قطعات بتنی پیش تنیده می توان در سازه های تحت کشش نیز استفاده نمود. به طور مثال، برای کاهش تنش های کششی در لوله ها و مخازن آب، از این نوع قطعات بتنی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :  خرید تیرچه پیش تنیده

از قطعات بتنی پیش تنیده، در معماری نیز به وفور استفاده می شود . این قطعات بادوام در ساخت پل ها، سقف ها و بزرگراه ها کاربرد فراوانی دارند. همچنین، برای ساخت پل هایی که طول دهانه زیادی دارند و ساختشان با بتن معمولی امکان پذیر نیست، از بتن پیش تنیده استفاده می شود.

انواع بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده به دو دسته‌ی بتن پیش تنیده پیش کشیده و بتن پیش تنیده پس کشیده تقسیم می شود . در نوع پیش کشیده ، پیش از ریختن بتن ، کابل های پیش تنیدگی کشیده می شوند . کابل ها بدون غلاف بوده و به بتن می چسبند. اما در نوع پس کشیده ، فولاد را پس از سفت شدن بتن می کشند . این فولادهای پیش تنیده درون یک غلاف قرار می گیرند تا به بتن نچسبیده و به راحتی جدا شوند .

تیرچه پیش تنیده تهران ، عرضه کننده انواع تیرچه و بتن پیش تنیده می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این شرکت به نشانی tpttehran.com مراجعه کنید .